Det Ioniske hav ligger stille hen, kun høres Volvo Penta’en, der med sine 1800 rpm brummer en lavfrekvent brummen. Det er næsten som om tiden er gået i stå - særligt nu når autopiloten holder kurs 282 grader mod Messina. Pulsen falder til et lavpunkt og besætningen har begravet sig i bøger eller sover ud efter at have stået vagt.

Vi begynder at se flere både. Der er felst tankere og fragtskibe, men vi sejler også tæt forbi et 87 meter langt og 15 meter bredt sejlskib under italienk flag. Jeg har desværre ingen billeder, da det ville kræve, at jeg rejste mig fra hynden i cockpittet - og jeg lå lige så godt.

Men så… langt langt ude i horisontet under en stribe cumulusskyer anes der land. Vi får også besøg af en brumbasse, der tager sig et hvil på søgelænderet - det må også være hårdt at flyve 40 sømil fra land, når man nu slet ikke kan flyve. Skipper går i kabyssen og landkendingen fejres med lækre pandekager.

Port of Kalamata

Vi får også en fin vind at sejle på sidst på dagen, hvilket betyder at vi kan bytte 6,5 knob for motor ud med 8,4 knob for sejl - jatak til det. Jeg har vist også fundet mine søben, og får noget dejlig dyb søvn inden nattevagten starter kl. 02.

I morgen er vi i Messina.